Blog post header image

Je pro prodej nemovitosti potřeba realitní makléř?

Občas se setkávám s otázkou, proč by se mnou měl majitel nemovitosti spolupracovat, když ji může prodat sám.

Ano, samozřejmě. Jsou situace, kdy je obchod "jednoduchý" a majitel má čas i zkušenosti na to, aby se mohl prodeji věnovat sám. Stále je u nás, v porovnání zejména se západními zeměmi, poměrně velká část prodejů nemovitostí realizována samotnými majiteli, bez realitního makléře. Otázkou zůstává, zda by tito majitelé neprodali danou nemovitost za lepší cenu, rychleji, bez nervů a obav, kdyby si spolupráci s makléřem vybrali. A to nehledě na skutečnost, že vzhledem k současné situaci na trhu nemovitostí těch "jednoduchých" prodejů poslední dobou rapidně ubylo na úkor těch "složitějších".

Práce různých realitních makléřů má také různou kvalitu. Stejně jako v každém oboru. Naštěstí v současné době máme mnoho možností, jak si kvalitu práce makléře ověřit. Máme k dispozici ukázky realizovaných prodejů, reference od klientů, doporučení, webové stránky makléře, sociální sítě apod.

Ještě před první schůzkou tedy určitě doporučujeme si makléře "prolustrovat". Zjistit si, jaké služby jsou v ceně provize – to se také v mnoha případech liší. A také jaké lokalitě se makléř věnuje. Ve své lokalitě se samozřejmě orientujeme lépe, než v opačné části republiky. Dalším faktorem, ale ne vždy úplně rozhodujícím, je délka praxe a počet prodaných nemovitostí. Makléř vám prostě musí sednout.

CO SI LIDÉ PŘEDSTAVUJÍ, ŽE POMOC REALITNÍHO MAKLÉŘE OBNÁŠÍ?

Pořízení fotografií, inzerát, čekání na kupujícího.

VE SKUTEČNOSTI JE TOHO ALE MNOHEM VÍC

Průběh spolupráce má několik částí. První je vždy úvodní konzultace, která by měla být nezávazná a zdarma. Probíhat může osobně, online nebo po telefonu.

Na začátku je tedy vždy schůzka s prodávajícími – vysvětlení postupu, ukázka práce, stanovení podmínek spolupráce. A pokud se majitel pro spolupráci rozhodne, tak podepsání zprostředkovatelské smlouvy, kde jsou podmínky práce makléře jasně stanovené.

Dále makléře čeká seznámení se s technickým stavem nemovitosti, detaily, historií, znalost okolí nemovitosti, aut. zastávek, prodejen potravin, škol, restaurací, parkování, sousedů, zaměření nemovitosti, vypracování půdorysu, stanovení a výpočet správné tržní ceny nemovitosti – předložení analýzy prodávajícímu s detailním vysvětlením (porovnávání, zhodnocení současné situace, poptávky, lokality a další), kontrola nemovitosti na listu vlastnictví – zda je vše v pořádku a vše je zapsáno, jak má, zajištění PENB – průkazu energetické náročnosti budovy. Případně řešení zástavních práv, exekucí atd.

Následuje home staging, nafocení nemovitosti, 3D scan nemovitosti, videoprohlídka, zpracování inzerátu, vytvoření webové stránky nemovitosti, správná propagace na inzertních serverech a sociálních sítích, umístění prodejní plachty na nemovitost a další. Vedení prohlídek a komunikace s oběma stranami. Pokaždé je nutné volit jiný přístup. Navržení případných úprav zájemcům nemovitosti – virtuální staging apod. Zjištění podmínek přípojek, přístaveb na obci a stavebním úřadu, komunikace se sousedy. Vše musí mít makléř prověřeno tak, aby zájemcům předal kompletní a pravdivé informace a nic ho při prodeji a přepisu nemovitosti nezaskočilo.

V případě, že máme vážného zájemce o nemovitost, následuje příprava podkladů pro advokáta pro rezervační smlouvu a kupní smlouvu, kontrola správnosti smluv, řešení případných věcných břemen, špatného zakreslení domu, pozemku apod. Příprava dalších smluv jako například plná moc. AML – identifikace kupujících i prodávajících v souladu se zákonem proti praní špinavých peněz. Pomoc při řešení hypotéky kupujících. Komunikace požadavků kupujících a prodávajících, poradenství ohledně daní.

Po podpisu smluv přichází na řadu předání smluv na katastr ve správném pořadí a vyhotovení, zaslání potvrzení o podání a zaplacení kupní ceny klientům i bance. Kontrola dodržení termínů vyplacení částek například z advokátní úschovy.

Na závěr předání nemovitosti – velmi často podceňované sepsání předávacího protokolu s uvedením stavu nemovitosti včetně případných závad a stavů měřidel, zajištění přepisu energií a archivace všech dokumentů.

Ať už se tedy rozhodnete pro prodej nemovitosti s realitním makléřem nebo bez něho, vždy vám doporučuji využít nezávazné konzultace s jedním nebo více makléři (obsah poskytovaných služeb se samozřejmě liší). Dozvíte se spoustu věcí, na které byste při prodeji neměli zapomenout. A pokud se pustíte do prodeje sami, můžete se kdykoliv v průběhu obchodu na makléře obrátit. Rád vám pomůže a poradí.